sports upplementen

Geschreven door Boaz Pleijte

januari 16, 2024

Bij Ortho Formulas zijn wij groot van fan van sporten en de voordelen die het met zich meebrengt. In dit blog vertellen wij jou of supplementen nodig zijn wanneer jij regelmatig sport en welke supplementen je sportprestaties en spierherstel kunnen verbeteren. Ben jij een fanatieke sporter? Dan wil je dit blog zeker lezen!

 

Heb je supplementen nodig als sporter?

Als sporter heb je vast wel gemerkt dat gezonde voeding en een goede nachtrust een grote invloed hebben op jouw sportprestaties. Dit is dan ook de basis die je moet hebben om optimaal te kunnen presteren en herstellen. Toch kunnen supplementen een hele mooie aanvulling zijn voor sporters, omdat de behoefte aan verschillende vitamines, mineralen en aminozuren groter wordt. Onder andere via zweet en urine gaan er een aantal vitamines en mineralen in een hoger tempo verloren wanneer je aan het sporten bent. Begrijp wel dat supplementen geen wondermiddelen zijn, en dat rust, voeding en slaap je nummer 1 prioriteit moeten zijn.

 

Welke supplementen kun je het beste gebruiken om je sportprestaties en spierherstel te optimaliseren? 
  • Creatine monohydraat is een zeer populair supplement onder sporters. Het lichaam maakt zelf creatine aan uit de aminozuren glycine, arginine en methionine. Creatine zorgt voor het aantrekken van vocht in de spieren waardoor er meer spanning op komt te staan. Ook verbetert creatine de prestaties bij explosieve krachtinspanningen*. Creatine ondersteunt het lichaam met het aanmaken van energie, die vervolgens gebruikt kan worden door o.a. de spieren. Creatine komt ook van nature voor in voeding, zoals vlees en vis.
  • Magnesium (citraat) is betrokken bij honderden lichamelijke processen en is dan ook een supplement met vele gezondheidsvoordelen. Zo ondersteunt het de werking en de ontspanning van spieren*. Daarnaast draagt magnesium bij aan de regulatie van hormonen*, de opbouw van lichaamseiwitten*, het aanmaken van rode bloedcellen* en de energiestofwisseling*. Dit zijn allemaal functies die het sporten ten goede komen.
  • Shilajit ondersteunt het energieniveau, mentale prestaties, vetstofwisseling en de hormonale balans.* Onderzoeken suggereren dat Shilajit invloed heeft op testosteron, een belangrijk steroïde hormoon betrokken bij sportprestaties en spierherstel. Ook blijkt uit onderzoek dat deze unieke stof invloed heeft op de mitochondriale functies, wat kan bijdragen aan een betere energieproductie in het lichaam. Daarnaast is Shilajit ook goed voor het libido, wat zorgt voor betere prestaties in de slaapkamer.
  • Acetyl L-Carnitine is een ander supplement wat erg bekend is onder sporters. Het is een aminozuur wat vaak word toegevoegd aan zogenaamde fat burners. Uit onderzoek blijkt dat carnitine helpt om vetten af te breken, die vervolgens door mitochondriën worden gebruikt om energie te produceren. Vanwege de invloed op de stofwisseling is carnitine ook onderzocht op het gebied van sportprestaties.
  • Ashwagandha KSM-66 ondersteunt het energieniveau* en vervult het een belangrijke rol in de opbouw van spieren*, wat het een geschikt supplement maakt voor de fanatieke sporter. Daarnaast is het een bekend adaptogeen, dit betekent dat ashwagandha het lichaam kan ondersteunen tijdens stressvolle situaties. Studies tonen ook de werkzaamheid van ashwagandha in relatie tot toenemende kracht, uithoudingsvermogen en testosterongehaltes. 

Misschien vind je deze ook leuk…..

Ginkgo Biloba

Ginkgo Biloba

Ginkgo Biloba Ginkgo Biloba, een Natuurlijke Boost voor Concentratie, Geheugen en Mentale Helderheid Bij Ortho...

Focus Formule

Focus Formule

Focus Formule Heb jij tijdens je studie of werk regelmatig last van een gebrek aan focus? Onze Focus Formule kan...