Runderlever

Geschreven door orthoformulas

december 6, 2023

 

Runderlever

Sinds enkele tientallen jaren wordt runderlever niet veel meer geconsumeerd, toch is het een rijke bron van voedingsstoffen met vele gezondheidsvoordelen. In dit blog gaan we verder in op de voordelen van het eten van runderlever, het verschil tussen retinol en bètacaroteen, de manieren waarop je het makkelijker kunt binnenkrijgen en waar je op moet letten bij het kopen van runderlever.

 

Runderlever is de rijkste bron van voedingsstoffen ter wereld

Runderlever is een rijke bron van vitamines en mineralen, zoals vitamine A, vitamine B12, vitamine B11 (foliumzuur), ijzer, zink en koper. Omdat het orgaan zo rijk is aan deze voedingsstoffen, zijn er veel gezondheidsvoordelen toe te schrijven aan het eten van lever. Zo is vitamine A onmisbaar voor een goed werkend immuunsysteem, gezonde ogen, de ijzerhuishouding en een gezonde huid en slijmvliezen. Vitamine B12 is belangrijk voor de energieproductie, het zenuwstelsel, de vorming van rode bloedcellen en een gezond homocysteïne gehalte. Zink is goed voor de huid, haren en nagels, een gezond testosteron gehalte en het immuunsysteem. Ook zit lever vol met eiwitten en zitten er geen koolhydraten in, ideaal voor een ketogeen of low-carb dieet.

 

Vitamine A: verschil retinol en bètacaroteen 

Bij vitamine A bestaat er een onderscheid tussen de dierlijke vorm, namelijk retinol en de plantaardige vorm bètacaroteen. Bètacaroteen wordt ook wel provitamine A genoemd, omdat het lichaam deze stoffen kan omzetten in vitamine A. Echter verloopt de omzetting van bètacaroteen naar vitamine A niet bij ieder mens even goed. Dit kan komen door een veelvoorkomende genmutatie. Door rechtstreeks vitamine A (uit voeding) te consumeren ben je niet afhankelijk van dit gen.

Runderlever bevat retinol, de vorm van vitamine A die je lichaam direct kan opnemen.

 

Waar moet je op letten bij het kopen van runderlever?

Hoewel lever natuurlijk erg veel gezondheidsvoordelen heeft, is het wel verstandig om goed op te letten wat voor kwaliteit vlees je hebt. Zo kun je bijvoorbeeld kijken naar de leefomstandigheden van de dieren, de voeding die de koeien hebben gehad (grasgevoerd is het beste) en of ze bijvoorbeeld antibiotica hebben gekregen. Het laatste punt is erg belangrijk, omdat de lever verantwoordelijk is voor de afbraak van de medicatie.

 

Vind je runderlever niet zo aantrekkelijk om te eten? Daar hebben wij oplossingen voor!

Het eten van runderlever klinkt niet voor iedereen als muziek in de oren. Hoewel onze opa’s en oma’s waarschijnlijk regelmatig orgaanvlees aten, zijn de meeste mensen hier in deze tijd een beetje bang voor geworden, terwijl deze juist zoveel voordelen kunnen hebben voor onze gezondheid! Wat zijn nou makkelijke manieren om toch runderlever binnen te krijgen?

Koop rundergehakt met lever: op deze manier is de smaak veel minder heftig, omdat de verhouding meestal rond de 70% rundergehakt en 30% runderlever is. Dit kun je natuurlijk gewoon gebruiken in je pastasaus of in andere gerechten.

Koop runderlever in de vorm van paté: sommige mensen houden niet van de smaak van gebakken lever, dan zou je er zelf paté van kunnen maken of in de supermarkt kant en klare paté kunnen kopen. Dit kun je bijvoorbeeld op een geroosterde zuurdesemboterham smeren.

Koop runderlever in de vorm van een supplement: wij begrijpen dat lang niet iedereen zit te wachten op de smaak en textuur van runderlever, daarom hebben wij een hoogwaardig grasgevoerde runderlever supplement opgenomen in ons brede assortiment. Op deze manier kun je toch de voordelen ervaren van alle voedingsstoffen die je binnenkrijgt! Neem eens een kijkje op onze productpagina en misschien is het wel wat voor jou.

Misschien vind je deze ook leuk…..

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.